Digivision lähtökohtana olevat neljä lupausta – oppijalle OmaData, oppijan hyöty kehittämisen keskiössä, korkeakouluista tiedolla johdettuja avoimia yhteisöjä sekä data yksilön ja yhteiskunnan käyttöön – tarjoavat hyvän lähtökohdan kunnianhimoisille palveluille. Yleensä ideoiden ja toteutusten esimerkit valitaan toimialalta tai kaikkien tuntemien yritysten ja palveluiden joukosta. Näiden rinnalla inspiraatiota voidaan löytää lähdes mistä tahansa, kuten taiteesta.
”I have never seen a bigger show in my life” kirjoitti Laura Cumming The Guardianin artikkelissa, jonka aiheena oli 2017 Venetsian biennaalissa esillä ollut Damien Hirstin näyttely Treasures from the Wreck of the Unbelievable. Sisääntuloaulassa tiesin, että en koskaan tule unohtamaan tätä kokemusta. Näyttelyn teokset ovat – tarinan mukaan – 2000 vuotta sitten Intian valtamerellä haaksirikkoutunesta laivasta. Teosten koko ja aiheet hämmentävät, niissä yhdistyy antiikin veistokset ja tarinat sekä moderni tekniikka ja populaarikulttuuri. Todellisuudessa Hirstin työryhmä on tehnyt veistokset, upottanut ne mereen, nostanut ja asettanut ne näytteille. Teoksista sekä niiden ”löytymisestä” on tehty myös kirja ja elokuva. Näyttelyn teoksia, kuten myös Hirstin muita töitä, esimerkiksi platinasta valettua pääkalloa, johon on upotettu 8 601 timanttia, yhdistää ainakin yksi asia. Hän on kyennyt yhdistämään idean ja toteutuksen tavalla, jonka katsojat kokevat merkitykselliseksi.
Los Angelesissa katselen talon seinään maalattua teosta, joka on tuttu lukemattomista uutisista, dokumenteista ja verkkosivuista. Banksyn maalauksessa tyttö keinuu keinussa, jonka narut on kiinnitetty ”parking”-tekstiin. Banksylle ja Hirstille on yhteistä heidän taiteensa saama laaja julkisuus. Mitään muuta yhteistä heillä ei ehkä olekaan. Taitelijoina he ovat hyvin erilaisia. Hirst edustaa nykytaiteen rock-tähteä. Hän nauttii medianäkyvyydestä ja myyntiennätyksiä saavuttaneiden teosten tekemiseen käytetään runsaasti rahaa ja asiantuntijoita. Banksyn henkilöllisyyttä ei tiedetä, hän vastustaa kaupallisuutta sekä taideinstituutioita ja teokset on tehty nopeasti spraymaalilla. Ei, olin väärässä, heitä yhdistää myös se, että molempien teoksissa yhdistyvät hienosti merkityksellinen idea ja toteutus.
Vastaavia esimerkkejä löytyy myös suomalaisilta taiteilijoilta. Yksitoista vuotta Hannu Palosuon maalausten aiheensa oli tuoli. Häntä kiinnosti pienten muutosten vaikutus, eli tuoli oli sama, mutta kankaan koko ja materiaali sekä tuolin väri ja asento vaihtelivat. Lopputuloksena oli idean ja toteutuksen haluttu yhdistelmä. Kaija Saariaho on ehkä tunnetuin suomalainen nykysäveltäjä. Saariahon Emilie-ooppera on ehkä kauneinta, mitä olen koskaan kuullut. Idean ja toteutuksen täydellistä synergiaa.
Taiteen tarjoamat kokemukset ohjaavat ajattelemaan, että hyvä idea ei yksinään riitä tuottamaan merkityksellistä kokemusta yleisölle, vaan se edellyttää myös hyvää toteutusta. Digivision neljä lupausta tarjoavat mahdollisuuden toteuttaa kunnianhimoisia palveluita.
Digivisio-hankkeessa rakentuva käyttäjäymmärrys yhdistettynä korkeakoulujen asiantuntemukseen sekä moderneihin toteutustapoihin luovat edellytykset idean ja toteutuksen erinomaiselle yhdistämiselle. Yhteistyö korkeakoulujen, erilaisten kansallisten yhteistyöryhmien ja keskeisten palveluntarjoajien kanssa mahdollistaa eri toimijoiden näkökulmien ja vaatimusten huomioimisen sekä teknisen yhteentoimivuuden.
Merkitykselliset ja tavoitteelliset ideat edellyttävät merkityksellisiä ja tavoitteellisia toteutuksia. On ollut hieno nähdä, miten näitä tavoitteita ollaan lähdetty määrätietoisesti yhdessä toteuttamaan.
Matti Riihimäki
KOKONAISARKKITEHTI
Arkkitehtuuri, tekniset ratkaisut ja tietoturva
matti.riihimaki@csc.fi