Vuoden 2025 digipedagogiikan koulutukset ovat valmistuneet ja korkeakoulujen vapaasti käytettävissä. Uusien koulutusten myötä korkeakoulujen hyödynnettävissä on tusinan verran digipedagogiikan koulutuksia, jotka tähtäävät henkilöstön digipedagogiikan osaamisen kasvattamiseen.
Vuoden 2025 koulutukset on julkaistu aiempien koulutusten tapaan Avointen oppimateriaalien kirjastossa, jossa koulutukset ovat saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Nyt julkaistuja koulutuksia on neljä.
Mikrosisältöjen tuottaminen tiimityönä
Koulutuksessa käydään läpi parhaita vinkkejä ja käytäntöjä mikrosisältöjen tuottamiseen tiimityönä. Koulutus on toteutettu mikro-oppimisen periaatteella ja se koostuu kolmesta osiosta Moodle-oppimisympäristössä. Koulutuksen videot ja podcast ovat katsottavissa Digivision YouTube-kanavalla.
MOOC-opinnon suunnittelu ja rakentaminen
Koulutuksessa tutustutaan MOOC-opintoihin ja niiden suunnitteluun: mitä onnistuneen MOOC-kurssikokonaisuuden toteuttaminen edellyttää? Koulutus on toteutettu digitaalisena materiaalina Moodle-alustalle.
Kohti oppijan yhtenäistä kokemusta
Koulutuksessa perehdytään oppimisen suunnitteluun oppijalähtöisesti, oppijan aktivoinnin mahdollisuuksiin, arviointiin, palautteenantoon sekä saavutettavuuteen. Koulutus koostuu kolmesta osiosta Moodle-oppimisympäristössä.
Osaamisperustainen koulutuksen kuvaaminen jatkuvalle oppijalle
Koulutuksessa tarkastellaan osaamisperustaista koulutuksen kuvaamista jatkuvan oppijan ja korkeakoulujen näkökulmasta sekä rohkean digipedagogiikan tarjoamia mahdollisuuksia. Koulutus on toteutettu mikro-oppimisen periaatteella: se koostuu kolmesta podcastista, jotka ovat kuunneltavissa Digivision YouTube-kanavalla.
Tutustu uusiin koulutuksiin Moodlen demotiloissa
Kolmesta nyt julkaistusta koulutuksesta on tehty myös Moodlen demotila, jossa voi käydä tutustumassa koulutusten materiaaleihin. Demotilat on tarkoitettu vain materiaaliin tutustumiseen.
Mikrosisältöjen tuottaminen tiimityönä (demotila avoinna 31.3.2025 asti)
Englanninkielinen demotila (kurssiavain: soihtu)
MOOC-opinnon suunnittelu ja rakentaminen (demotila avoinna 30.6.2025 asti)
Suomenkielinen demotila (vierailijakirjautuminen: DVDEMOMOOCSU)
Ruotsinkielinen demotila (vierailijakirjautuminen: DVDEMOMOOCSV)
Englanninkielinen demotila (vierailijakirjautuminen: DVDEMOMOOCEN)
Kohti oppijan yhtenäistä kokemusta (demotila avoinna 31.8.2025 asti)
Suomenkielinen demotila (vierailijakirjautuminen: digidemo)
Ruotsinkielinen demotila (vierailijakirjautuminen: digidemo)
Englanninkielinen demotila (vierailijakirjautuminen: digidemo)
Yhteensä 12 digipedagogiikan koulutusta korkeakoulujen käyttöön
Digivisio 2030 -hankkeessa on nyt julkaistu yhteensä 12 digipedagogiikan koulutusta, jotka ovat korkeakoulujen vapaasti hyödynnettävissä. Koulutukset tähtäävät korkeakoulun henkilöstön digipedagogiikan osaamisen kasvattamiseen ja ovat korkeakoulujen omien asiantuntijoiden tuottamia.
Kaikki Digivisio 2030 -hankkeen koulutukset ovat käytettävissä ainakin 31.12.2030 asti, ja mikäli niiden sisältö on edelleen ajantasaista myös pidempään.
Teema | Koulutus | Toteutus | Saatavilla | Päivitetty |
---|---|---|---|---|
Osaamisperustaisuus ja saavutettavuus | Osaamisperustainen koulutuksen kuvaaminen jatkuvalle oppijalle | 3 podcastia | https://aoe.fi/#/materiaali/4495 | 1/2025 |
Osaamisperustaisuus ja saavutettavuus | Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen | 3 podcastia | https://aoe.fi/#/materiaali/3612 | 2/2024 |
Modulaarisuus ja mikro-oppiminen | Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa | 2 videota | https://aoe.fi/#/materiaali/3609 | 2/2024 |
Modulaarisuus ja mikro-oppiminen | Mikro-oppiminen ja pelillistäminen | 2 videota | https://aoe.fi/#/materiaali/3611 | 2/2024 |
Modulaarisuus ja mikro-oppiminen | Mikrosisältöjen tuottaminen tiimityönä (EN*) | Moodle, 4 videota ja podcast | https://aoe.fi/#/materiaali/4474 | 12/2024 |
Modulaarisuus ja mikro-oppiminen | Video oppimisessa ja opetuksessa (SV*) | 10 videota | https://aoe.fi/#/materiaali/3614 | 2/2024 |
Oppimismuotoilu ja digipedagogiikan menetelmät | Oppimisanalytiikka opettajan ja oppijan apuna | 7 podcastiä | https://aoe.fi/#/materiaali/3613 | 2/2024 |
Oppimismuotoilu ja digipedagogiikan menetelmät | Arviointi digitaalisissa ympäristöissä | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/3388 | 10/2023 |
Oppimismuotoilu ja digipedagogiikan menetelmät | Yhteisöllisyys ja vuorovaikutus digitaalisissa ympäristöissä | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/3292 | 9/2023 |
Oppimismuotoilu ja digipedagogiikan menetelmät | MOOC-opinnon suunnittelu ja rakentaminen | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/4479 | 1/2025 |
Oppimismuotoilu ja digipedagogiikan menetelmät | Kohti oppijan yhtenäistä kokemusta | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/4470 | 12/2024 |
Oppimismuotoilu ja digipedagogiikan menetelmät | Oppimisen muotoilu ja ohjaus digitaalisissa ympäristöissä | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/4128 | 8/2024 |
Käytä koulutuksia sellaisenaan tai muokkaa korkeakoulun tarpeisiin
Korkeakoulut voivat paitsi hyödyntää koulutuksia vapaasti, myös muokata niitä tarpeen mukaan. Koulutusten CC-BY-SA 4.0 -lisenssi sallii materiaalin muokkaamisen korkeakoulun omiin tarpeisiin sopiviksi. Koulutuksiin on hyvä lisätä esimerkiksi tietoa korkeakoulussa olevista työkaluista sekä muista tarkemmista ohjeistuksista.
Mikro-oppimista tukevat podcastit ja videot voi muokata uudenlaisiksi kokonaisuuksiksi hyödyntämällä niistä vain osia tai yhdistämällä niihin esimerkiksi itse tuotettuja jaksoja. Samoin Moodlen varmuuskopioita voi supistaa tai täydentää omilla materiaaleilla.
Jos teet koulutuksista uuden version, se kannattaa jakaa Avointen oppimateriaalien kirjastossa jos versiosta on hyötyä myös muille korkeakouluille. Uuden koulutuksen saa linkitettyä palvelussa alkuperäiseen materiaaliin.
Anna palautetta koulutuksista
Avointen oppimateriaalien kirjastossa on jokaisen koulutuksen kohdalla mahdollisuus lisätä arvio koulutuksesta sekä katsoa muiden antamia arvioita. Arvio sisältää sisällön ja ulkoasun numeerisen arvioinnin lisäksi mahdollisuuden antaa avointa palautetta koulutuksen. Palautteet näkyvät muille käyttäjille, ja auttavat myös koulutusten kehittämistä edelleen.