Opin.fi-palvelu avattiin yleisölle huhtikuussa 2025 ja sen markkinointi oppijoille käynnistyi toukokuussa. Tänä aikana palvelussa on vieraillut yhteensä jo yli 48 000 kävijää!
Yli 4300 oppimisen mahdollisuutta – opintopisteillä ja ilman
Uusi Opin.fi-palvelu kokoaa saman katon alle monipuolisen valikoiman suomalaisten korkeakoulujen kaikille avointa koulutustarjontaa. Huhtikuussa auenneesta palvelusta löytyy nyt kesän kynnyksellä yli 3300 erilaista oppimisen mahdollisuutta 29 suomalaisesta yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta.
Palvelun koulutustarjonnasta suurin osa on niin sanottua formaalia tarjontaa, josta saa opintopisteitä. Tämän lisäksi palvelussa on kuitenkin tarjolla myös runsaasti muita tapoja kehittää omaa osaamistaan. Jos opintopisteille ei ole tarvetta, voi kävijä tutustua esimerkiksi yli 500 erilaiseen in- ja non-formaaliin oppimissisältöön, kuten tapahtumiin, podcasteihin, webinaareihin ja videoihin.
Tarjonnan määrä elää jatkuvasti, sillä se riippuu siitä, miten korkeakoulut julkaisevat uutta tarjontaa ja kuinka paljon tarjontaa poistuu ilmoittautumisajan päättymisen myötä.
Data kertoo oppijoiden kiinnostuksista ja käyttäytymisestä
Opin.fi-palvelun aukeamisen jälkeen siellä on vieraillut jo yli 43 000 oppijaa. Kun palvelua käytetään, kertyy myös dataa. Jos kävijä hyväksyy analytiikkaevästeet, voidaan hänen palvelun käyttämistään seurata ja tietoa hyödyntää sekä palvelun että esimerkiksi korkeakoulujen koulutustarjonnan kehittämisessä.
Koko Opin.fi-palvelun käytetyn sivu on ollut hakutulossivu eli hakutoimintoa on hyödynnetty runsaasti. Tähän mennessä palvelussa vierailleiden kävijöiden käytetyimpiä hakusanoja ovat olleet:
1. tekoäly
2. ruotsi
3. psykologia
4. englanti
5. johtaminen
Myös palvelun teemasivut kiinnostavat kävijöitä, ja niistä suosituimpia ovat olleet Terveys ja hyvinvointi, Uudet teknologiat sekä Sivistys ja oppiminen. Keskimäärin oppija viihtyy palvelussa 6,5 minuuttia ja suurin osa kävijöistä vierailee palvelussa päivällä kello 9 ja 15 välillä.
Palaute auttaa palvelun jatkokehityksessä
Opin.fi-palvelun käyttäjät voivat antaa palautetta palvelussa sekä palautelomakkeen että pop up -kyselyn kautta. Myös palautetta on alkanut kertyä, ja sitä seurataan hanketoimistossa kuukausittain.
Palautteiden käsittelyssä arvioidaan esimerkiksi sitä, miten usein tietty palaute, toive tai kehitysehdotus toistuu. Yksittäinen palaute ei välttämättä vielä aiheuta toimenpiteitä palvelun kehityksessä, mutta usein esille nouseviin teemoihin pyritään tietysti jatkossa kiinnittämään huomiota.
Tällä hetkellä palautteissa on tullut esille muun muassa tarve suodattaa tarjontaa esimerkiksi sen mukaan, onko se maksullista tai maksutonta sekä koulutuksen tason mukaan. Palvelun hakutoiminto saa osalta käyttäjistä kehuja, kun taas osa toivoo siihen lisää tarkkuutta. Myös toiveita uusista teemoista on tullut. Kävijät voisivat hyötyä esimerkiksi kieli- ja viestintäopinnot tai myynnin ja markkinoinnin opinnot kokoavista teemoista.
Toistuvuuden lisäksi palautetta verrataan aina myös esimerkiksi siihen, miten se suhtautuu palvelun linjauksiin sekä hankittuun oppija- ja korkeakouluymmärrykseen. Kaikki palaute on arvokasta, sillä jatkokehitystä tehdään sen ja palvelun tiekartan perusteella.