Blogisarjassa ”Mikä muuttuu, kun Digivisio?” kuullaan muutosohjelmaa vuosina 2022-2024 luotsanneen projektipäällikkö Eeva-Leena Forman ajatuksia muutosmatkan varrelta.
Korkeakouluissa asiantuntijaverkostoissa tehty yhteistyö on tuttua jo aiemmalta ajalta. Substanssiosaajat ovat kehittäneet verkostoissaan yhteisiä sisältöjä, määrittäneet osaamistasoja ja toteuttaneet koulutuksia.
Pedagogista työtä on viety yhdessä eteenpäin ja eAMK-toi mukanaan erityisesti ammattikorkeakouluille yhteiset laatukriteerit ja verkkosivun yhteiseen opintotarjonnan näkymään. Tästä oli hyvä ryhtyä rakentamaan yhteisiä pelisääntöjä Opin.fi-palvelussa toimimiseen.
Pelisääntöihin liittyvä arvokeskustelu käytiin muutosohjelman piirissä hyvässä yhteisessä ymmärryksessä. Arvot näyttävät istuvan hyvin korkeakoulujen jo itselleen määrittämään arvoperustaan:
- Oppijalähtöisyydessä näkyvät tarjonnan laadukas sisältö, pedagogiikka ja oppijan tuntema palvelukokemus
- Jatkuvasta oppimisesta tulee luonteva osa yhteiskunnan toimintaa
- Avoimuus mahdollistaa kansainvälisesti arvostetun oppimisen ekosysteemin
- Yhteistyö tuottaa yhteisen tavan toimia oppijan eduksi.
On ollut ilo nähdä, miten käytännön pelisääntöinä digipedagogiikan laatukriteerit ovat liittäneet korkeakoulut yhteiseen laatuajatteluun. Muutostyön edistyminen on osoittanut, että laatukriteerit on otettu omiksi ja niitä, niin kuin yhteisiä digipedagogisia koulutuksiakin, sovelletaan korkeakoulun omiin toimintaprosesseihin hyvällä tavalla.
Hankkeessa oppijan yhtenäistä kokemusta on edistetty monin tavoin ja oppijalähtöisyyden periaate ohjaa kehittämistä joka tasolla. Syksyn aikana fokuksessa on vahvasti ollut Opin.fi-palvelun kehittäminen. Mukana siinä on ollut jo 29 korkeakoulua.
Tähän tekniseen kehittämiseen panostaminen on osa isompaa digitransformaatiomuutosta. Tavoitteena ovat yhtenäisemmät toimintatavat, prosessit ja tekniset toteutukset, jotka tuottavat hyvän oppijakokemuksen ja mahdollistavat jatkossa paremmin yhteisen tekemisen korkeakoulujen välillä.
Kareliassa laatukriteerit on otettu osaksi opetuksen laatuprosessia:
”Digivisiossa työstettyjen opetuksen laatukriteereiden perusteella on laadittu Kareliaan omat verkko-oppimisen laatukriteerit ja opettajan työtä tukeva tarkistuslista. Opettajat antoivat palautetta ja ehdotuksia laatukriteereistä, mikä auttoi kehittämään laatukriteereitä ja tarkistuslistaa. Tämä yhteistyö on auttanut luomaan yhtenäisemmän oppimisympäristön opiskelijoille.”
Muutos syntyy toiminnassa
Toiminnallinen muutos on aina haastavaa ja siihen voi varautua, että se vie aikaa. On totuttu tekemään omalla tavalla, omassa aikataulussa ja omilla tavoitteilla. Erilaiset järjestelmämuutokset ja kehitetyt palvelualustatkin on tehty oman korkeakouluyhteisön ehdoin, omin resurssein ja itsellä olemassa olevaan tarpeeseen.
Nyt rakennamme yhteistä oppimisen tulevaisuutta, pystymme hyödyntämään korkeakoulukentän ja hankkeen kehittäjien osaamisen yhteisten tavoitteiden toteuttamiseen. Silloin yhteinen hyvä ja tavoitteet sille mietitään yhdessä.
Ketterä kehittäminen hankkeessa on haastanut korkeakouluja. Päätöksenteon syklit ja tavat ovat erilaiset. Jos työn suunnittelu hankkeessa on edennyt kvartaali ja kahden viikon sprinttitasolla, korkeakouluissa on katsetta pitänyt kääntää vähintään kvartaalitasolle, kun on mietitty, mitä muutosta kehittäminen tuo omaan korkeakouluun ja keiden työhön vaikutukset milloinkin näyttävät osuvan.
Haasteista huolimatta on annettava täysi 10 sille joustavuudelle ja kyvylle, jolla korkeakoulut ovat kyenneet viemään varsin tasatahtisesti omaa kehitystyötään eteenpäin. Usein kehittämistoimet on myös pystytty liittämään osaksi jo meneillään olleita saman suuntaisia kehittämistoimia. Digivision kerrotaan usein vauhdittaneen näitä toimia hyvällä tavalla.
Kun opetuksen kehittäminen konkretisoituu nyt vähitellen akateemiseen henkilöstöön ja vaikkapa TKI-toimintaan, tuhannet akateemiset ovat sen kysymyksen edessä, mikä muuttuu ja miten minun kannattaisi toimia. Osa onkin jo aktiivisesti jatkuvan oppimisen tarjontaa Opin.fi-palveluun tuottamassa ja heidän kokemuksistaan ja osaamisestaan varmasti on jaettavaa korkeakoulujen sisällä ja välillä.
Kun tutkinto-opiskelu tulee mukaan palvelun kehittämiseen, varmasti erilaisten substanssiasiantuntijoiden verkostotyön merkitys edelleen kasvaa. Ihan parasta on ollut kuulla siitä odotuksesta, josta muutoskoordinaattorit ovat viestineet pitkin matkaa. Nyt viimeistään alkaa olla hyvä aika vastata odotuksiin ja antaa omassa organisaatiossa tarvittava tuki, koulutukset sekä pelisääntötuntemus, ja lähteä Opin.fi-matkalle.
Eeva-Leena Forma
Projektipäällikkö
Toiminnallinen muutos ja muutosjohtamisen tuki
Digivision hanketoimistossa lempinimen ”korkeakoulukuiskaaja” saanut Eeva-Leena Forma on luotsannut muutosohjelmaa vuosina 2022-2024. Ohjelma tukee korkeakouluja Digivision edistämässä toiminnallisessa muutoksessa ja muutosjohtamisessa. Työtä on tehty tiiviissä yhteistyössä 37 korkeakoulun muutoskoordinaattorin kanssa hankkeessa kehitettävien palvelujen ja toimintamallien vaatimien muutosten parissa ja niiden edistämiseksi korkeakouluissa. Muutoskoordinaattoriverkostossa osaamista on jaettu eri korkeakoulujen välillä ja sen työn tukeminen on ollut tärkeä osa muutosohjelmatyötä. Eeva-Leena palaa päätoimeensa Satakunnan ammattikorkeakouluun alkuvuodesta 2025.
Lue myös blogisarjan muut osat:
Mikä muuttuu kun Digivisio?
Blogisarjassa ”Mikä muuttuu, kun Digivisio?” kuullaan muutosohjelmaa vuosina 2022-2024 luotsanneen projektipäällikkö Eeva-Leena Forman ajatuksia muutosmatkan varrelta.
Osa 1: Mietteitä Digivision muutosmatkalta
Osa 2: Jatkuva oppiminen ja oppijalähtöisyys – ei mitään uutta?
