Digivisio 2030 -hanke tukee korkeakoulujen yhtenäisten käytäntöjen kehittämistä. Nyt julkaistu ohjeistus auttaa yhtenäistämään oppimisalustoilla toistuvia ohjauksellisia elementtejä, mikä parantaa oppimiskokemusta ja tukee opetusta.
Digivisiossa kehitettävä Opin.fi-palvelu tuo yhteen suomalaisten korkeakoulujen avoimen koulutustarjonnan. Koska jokainen korkeakoulu toteuttaa palvelun kautta löytyvät koulutukset omissa oppimisympäristöissään, voivat opiskelijat kohdata hyvin erilaisia alustoja. Jotta oppijan kokemus olisi eri korkeakoulujen alustoilla mahdollisimman sujuva, tukee Digivisio 2030 -hanke myös korkeakoulujen yhtenäisten käytäntöjen kehittämistä.
Osa tätä työtä on Digivision projekti, jossa Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu ja Helsingin yliopisto tunnistivat korkeakoulujen verkkokurssien toistuvia ohjauksellisia elementtejä. Näiden pohjalta laadittiin ohjeistus, joka auttaa korkeakouluja yhdenmukaistamaan kurssien rakennetta ja sitä kautta parantamaan oppijan käyttökokemusta.
Yhtenäiset rakenteet tukevat tutkitusti oppimista
Tutkimusten mukaan laadukkaat ja yhtenäiset verkkoympäristöt tukevat oppimista. Kun oppimisympäristöt ovat yhtenäisiä, voi oppija keskittyä alustan opettelun sijaan koulutuksen varsinaiseen sisältöön. Lisäksi opiskelijat arvostavat koulutuksia, joissa noudatetaan johdonmukaista ja yhteistä rakennetta. Selkeät yleiskatsaukset koulutuksesta ja looginen oppimispolku vähentävät myös keskeyttämisiä.
Opiskelijoiden lisäksi myös esimerkiksi opettajat ja koulutussuunnittelijat hyötyvät oppimisympäristöjen yhdenmukaisuudesta, läpinäkyvyydestä ja johdonmukaisesta rakenteesta. Yhdenmukaiset rakenteet parantavat saavutettavuutta ja lisäävät oppijoiden yhdenvertaisuutta.
Verkkokursseilla toistuu kymmenen oppijaa ohjaavaa elementtiä
Digivisiossa on jo aiemmin tehty esiselvitys korkeakoulujen välisen oppimisalustayhteistyön mahdollisuuksista. Selvityksessä huomattiin, että oppimispolut ja -tavoitteet vaihtelevat eikä kaikille korkeakouluille täysin yhtenäistä mallia voida luoda.
Tästä huolimatta korkeakoulujen toteutukset sisältävät kuitenkin usein samoja tai saman tyyppisiä elementtejä. Vuoden 2024 aikana toteutetussa jatkotyössä lähdettiin tunnistamaan tarkemmin elementtejä, joiden yhtenäistäminen voisi parantaa oppijan kokemusta.
Projektissa tunnistettiin kymmenen keskeistä oppimista ohjaavaa elementtiä:
- kurssin esittely
- opettajien esittely
- tiedotus ja viestintä
- aikataulu ja suoritusohjeet
- tekniset ohjeet ja tukipalvelut
- yleiset opiskeluohjeet
- edistymisen seuranta
- aineistojen mitoitus
- kurssin lopuksi
- materiaalin avaaminen
Ohjeistus auttaa korkeakouluja yhtenäistämään ohjausta
Tunnistettujen elementtien pohjalta laadittiin ohjeistus, joka tarjoaa käytännön esimerkkejä ja suosituksia niiden yhtenäistämiseen eri korkeakouluissa. Työssä tunnistetut elementit eivät ole riippuvaisia oppimisalustasta eli niitä voi hyödyntää erilaisissa oppimisympäristöissä ja korkeakoulun itse valitsemalla tavalla.
Elementtien yhtenäistäminen ei rajoita opettajan pedagogisia ratkaisuja. Parhaimmillaan yhtenevät käytännöt voivat vapauttaa aikaa koulutuksen suunnitteluun ja vähentää esimerkiksi oppijoiden kysymyksiä kurssin suorittamiseen liittyen.
Ohjeistus täydentää Digivision digipedagogiikan laatukriteereitä ja on kaikkien korkeakoulujen vapaasti hyödynnettävissä. Koko ohjeistus on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi, ja sen tiivistelmä englanniksi.
Tutustu ohjeistukseen ja ota parhaat käytännöt käyttöön korkeakoulussasi:
Kiitos Digivision osatoteuttajille Jere Majava (Helsingin yliopisto) ja Matti Strengell (Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu) arvokkaasta työstä projektin parissa!