Uutinen

Digipedagogiikan koulutukset vuodelle 2024 on julkaistu!

Laadukas pedagogiikka on avainasemassa Digivision tavoiteskenaarion edistämisessä. Digipedagogiikan koulutukset auttavat korkeakoulujen henkilöstöä suunnittelemaan yhä laadukkaampia ja monipuolisempia sisältöjä jatkuville oppijoille Opin.fi-palveluun. Tutustu koulutuksiin ja vinkkeihin niiden hyödyntämisestä!

Digivisio elää niin kuin opettaa: tämän vuoden koulutukset on toteutettu modulaarisina sisältöinä jatkuvia oppijoita, eli tässä tapauksessa korkeakoulujen opetus- ja tukihenkilöstöä, ajatellen.

– Jatkuvat oppijat pyrkivät oppimaan työssään tarvitsemiaan tietoja ja taitoja työn ohella. Niinpä tämän vuoden digipedagogiikan koulutukset toteutettiin napakoina videoina ja podcasteina, joita voi hyödyntää sujuvasti arjessa ja työn ohessa. Koulutukset ja niiden osat ovat itsenäisiä kokonaisuuksia, joista jokainen voi koostaa itselleen sopivia opintoja, kertoo Digivision digipedagogiikan asiantuntija Satu Hakanurmi.

Koulutukset ovat saatavilla kokonaisuutena Avointen oppimateriaalien kirjastossa AOE.fi:ssä » ja Digivision YouTube-kanavalla ». Video- ja podcast-sisältöjen lisäksi koulutuksia tukevat etenemissuunnitelmat ja tehtävät, jotka löydät koulutuksen AOE.fi-sivulta.

Koulutukset ovat saatavilla suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Videoista voi valita tekstityksen haluamallaan kielellä ja podcasteista on saatavilla tekstivastineet.

Vuoden 2024 koulutukset:

Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa

Kahden videon sarja tarkastelee modulaarisuutta ilmiönä ja herättelee ajattelemaan oppimisprosessia jatkuvan oppijan näkökulmasta.

Uudenlaiset koulutusten toteutusmallit

Kahden videon sarjassa tutustutaan koulutusten uudenlaisiin toteutusmalleihin. Saat jaksoissa tietoa mikro-oppimisesta ja sen hyödyntämisestä korkeakouluopetuksessa sekä näkökulmia pelillistämisen hyödyntämiseen opetuksessa.

Video

Haluaisitko hyödyntää videoita osana opetusta, mutta et tiedä miten? Silloin tämä on koulutus juuri sinulle. Videosarjassa käydään läpi videon käyttöä opetuksessa: tavoite on tukea opetushenkilöstöä videoiden ottamisessa osaksi opetusta, jatkuvaa oppimista sekä toimintaa oppijoiden kanssa.

Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen Opin.fi-koulutustarjonnassa

Kolmeosaisessa koulutuksessa pääset tutustumaan saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden ilmiöiden tarkasteluun, merkitykseen ja edistämiseen arjessa.

Miksi, mitä, miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppija apuna

Podcast-sarjassa perehdytään oppimisanalytiikkaan: mistä on kyse, miksi oppimisanalytiikasta kannattaisi olla kiinnostunut, miten sitä voidaan hyödyntää ja millaisia kokemuksia opettajakollegoilla asiasta on?

3 vinkkiä korkeakouluille koulutusten hyödyntämiseen:

Uudet koulutukset ovat jo kaikkien oppijoiden saatavilla ja omatoimisesti opiskeltavissa Avointen oppimateriaalien kirjastossa AOE.fi:ssä » ja Digivision YouTube-kanavalla ».

Lisäksi jokainen korkeakoulu voi itse ratkaista miten hyödyntää koulutuksia omassa toiminnassa. Digivision hanketoimisto kokosi kolme vinkkiä siitä, miten koulutuksia voi hyödyntää:

1. Hyödynnä Opin.fi-palvelun käyttöönoton tukena Opin.fi-palvelun käyttöönotot lähestyvät

Käyttöönoton hetkellä on tärkeää, että korkeakouluilla on palvelussa tarjolla jatkuvilla oppijoille suunnattua laadukasta ja monipuolista sisältöä. Digipedagogiikan koulutuksissa käsiteltävät teemat ja koulutuksen digitalisaatioon liittyvät ilmiöt ja termit ovat hyödyllisiä ymmärtää kaikille korkeakouluissa työskenteleville

Esimerkkejä:

  • Kun opettajien ja tukipalveluiden kanssa aloitetaan uusien sisältöjen tuottamista Opin.fi-palveluun, mikro-oppimisen sisältöjä voi hyödyntää ennakkomateriaalina
  • Yhteinen ymmärrys modulaarisuudesta helpottaa työskentelyä
  • Saavutettavuus, inkluusio ja yhdenvertaisuus ovat olennaisia teemoja koko korkeakoulun toimintakulttuurin muutoksessa yksittäisten henkilöiden osaamisen lisäksi
  • Koulutukset ovat itsessään esimerkki saavutettavuudesta: videot on tekstitetty eri kielillä ja podcasteista ovat saatavilla tekstivastineet
  • Kun pohditaan sisältöjä jatkuville oppijoille, kannattaa miettiä erilaisia toteutustapoja: minkälaisen oppimiskokemuksen esimerkiksi nämä digipedagogiikan koulutukset saavat aikaan verrattuna vaikkapa Moodle-kurssiin?

2. Sovella korkeakoulun omiin tarpeisiin

Korkeakoulut voivat rakentaa mikro-oppimisen osista erilaisia kokonaisuuksia omiin tarpeisiin sopiviksi. Koulutusten kieliversioilla voi täydentää jo olemassa olevaa koulutustarjontaa ja sisältöjä voi hyödyntää esimerkiksi korkeakoulun yksiköiden omissa kehittämishankkeissa.

Koulut voivat halutessaan myöntää koulutuksista myös osaamismerkkejä tai opintopisteitä. Koulutuksissa tavoitellaan kuitenkin ensisijaisesti osaamisen kehittämistä ja korkeakoulujen toimintakulttuurien muutoksen tukemista, ei vain koulutusten suorittamista.

3. Jatkokehitä koulutuksia

Koulutusten CC-BY-SA 4.0 -lisenssi sallii koulutuksen sisältöjen muokkauksen korkeakoulun omiin tarpeisiin. Koulutuksien sisältöjä saa käyttää myös muiden koulutusten osana, ja tällöin niiden uudessa käyttöyhteydessä mainitaan CC-BY-SA 4.0 -lisenssin mukaisesti aina materiaalin alkuperäinen tekijä (pl. muiden tuottama kirjallisuus ja videot), sekä Digivisio 2030 -hanke.

Jos sisällöistä tehdään uusi versio, se jaetaan alkuperäisen materiaalin tavoin myös CC-BY-SA 4.0 -lisenssillä. Lisenssi ei kuitenkaan velvoita korkeakoulua jakamaan uutta versiota, jos näin ei haluta tehdä.

Kiitos Digivision osatoteuttajille koulutuksista!

  • Satu Aksovaara, Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • John Henriksson, Åbo Akademi
  • Riikka Järvinen, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Olesia Kullberg, LAB-ammattikorkeakoulu
  • Eila Pajarre, Tampereen yliopisto
  • Outi Wallin, Tampereen ammattikorkeakoulu