Miltä näyttää tulevaisuuden oppiminen, kun 37 korkeakoulua kokoaa voimansa ja oppijan ääni nousee kehittämisen keskiöön? Opin.fi-palvelu on ensimmäinen askel kohti elinikäisen oppimisen mallimaata – ja meille tekijöille muotoilun matka, joka opetti, mitä yhteiskehittäminen parhaimmillaan on.
Kun aloitimme Opin.fi-palvelun suunnittelun, meillä oli yksi kirkas tavoite: tehdä korkeakoulutasoinen jatkuvan oppimisen tarjonta aidosti saavutettavaksi kaikille suomalaisille – ajasta ja paikasta riippumatta. Tämä ei voisi olla vain tekninen projekti tai uusi digitaalinen palvelu. Kyse oli paljon suuremmasta – siitä, miten elinikäinen oppiminen voisi tulevaisuudessa nivoutua osaksi arkea, ja miten oppiminen kilpailee ajasta kaiken muun kanssa.
Keväällä 2025 julkaistu Opin.fi on Digivisio 2030 -hankkeen ensimmäinen näkyvä ratkaisu. Hankkeessa 37 korkeakoulua ympäri Suomen työskentelevät yhdessä – lähtökohta on globaalistikin ainutlaatuinen. Yhteinen suunta on kunnianhimoinen: rakentaa Suomesta joustavan ja elinikäisen oppimisen mallimaa. Opin.fi syntyprosessi oli myös hieno oppimismatka itsessään.
Yhteiskehittäminen voimana
Kun mukana on näin monta korkeakoulua ja tuhansia asiantuntijoita, ei ole itsestään selvää, miten asiat etenevät. Siksi oli tärkeää tunnistaa, ettei muotoilu saa jäädä pelkäksi pinnan kiillotukseksi – muotoilun täytyi olla rakenne, jonka kautta kaikki virtaa. Lähtöasetelma työhön oli herkullinen – olihan yksi hankkeen lupauksista pitää oppijan arvo kehittämisen keskiössä. Meille muotoilijoille tämä antoi mandaatin toimia aidosti loppukäyttäjälle arvoa luoden.
Yhteiskehittäminen tarkoitti muotoilun tiimille ennen kaikkea kuuntelemista. Kävimme keskusteluja satojen korkeakoulujen asiantuntijoiden kanssa, järjestimme kymmeniä työpajoja ja tapasimme oppijoita eri elämäntilanteista. Heidän kokemuksensa ja toiveensa kertoivat, mikä tuottaa oikeasti arvoa – ja mikä ei. Usein palkitsevinta oli, kun oppijat avasivat rehellisesti arjen haasteitaan. Niiden pohjalta pystyimme muotoilemaan ratkaisuja, jotka eivät jää abstrakteiksi vaan koskettavat oppijan todellisuutta.
Triplatimantista käytäntöön
Opin.fin suunnittelussa hyödynsimme triplatimanttimallia – strategisen muotoilun, palvelumuotoilun ja ratkaisusuunnittelun vuorottelua – joka kulki aina ideoinnista toteutukseen, mahdollistaen eri kypsyysvaiheissa olevien aiheiden samanaikaisen edistämisen. Strategisen muotoilun vaiheessa piirsimme kuvaa oppijan elinikäisestä polusta: millaista arvoa palvelun tulisi tuottaa, ja missä kohdin oppimisen esteet syntyvät. Nopeasti tunnistimme oppijoiden isoimmat kipupisteet – sirpaleinen tarjonta, itselle sopivimpien vaihtoehtojen vaikea löydettävyys ja hallinnantunteen puute.
Kun nämä olivat pöydällä, pääsimme etsimään ratkaisuja yhdessä. Konseptoimme palvelun osa-alueita – tarjontaa, ohjausta, suosittelua, datan käyttöä, ilmoittautumista – ja testasimme niitä oppijoiden ja korkeakoulujen kanssa. Triplatimantti viitekehyksenä auttoi keskustelemaan eri tasoilla yhtä aikaa: välillä sukelletiin syvälle data-analyysiin, välillä pysähdyttiin tunnistamaan ja sopimaan isoja periaatteellisia kysymyksiä.
Päätöksenteon pöydässä
Hankkeen lupaus, oppijan hyöty kehittämisen keskiössä, mahdollisti sen, että oppijan ääni ei jäänyt vain taustapuheeksi, vaan kulkeutui muotoilun kautta aivan päätöksenteon ytimeen. Digivisio 2030:n päätöksiä tekevät korkeakoulujen rehtoreista ja ylimmästä johdosta muodostetut Yleiskokous ja Ohjausryhmä, mutta valmistelu tapahtuu hanketoimistossa. Siksi varmistimme, että muotoilun tuottama ymmärrys näkyi myös päätöksissä: oppijan arvo ei ollut vain kaunis sana strategiassa, vaan konkreettinen kriteeri ratkaisuille.
Julkaisu on vasta alku
Toukokuussa 2025 julkaistu Opin.fi on tärkeä virstanpylväs, mutta ei päätepiste. Palvelu on suunniteltu joustavaksi ja laajennettavaksi. Kehitys jatkuu seuraavaksi suosittelujen, oman datan hyödyntämisen ja tarjonnan kasvun parissa. Edessä häämöttää myös tekoälyn tuoma uusi vaihe: palvelu voi tulevaisuudessa ehdottaa oppijalle kursseja ja oppimispolkuja hänen kiinnostuksensa ja elämäntilanteensa mukaan – kolmella kielellä. Oppijoiden tavat hakea tietoa muuttuvat tekoälyn myötä ja palvelun täytyy muuttua käyttäytymisen muutoksen mukana.
Julkaisun myötä avautui myös uusi oppimisen kerros, kun palvelun käytöstä alkaa kertyä dataa. Näin korkeakoulut saavat syvällisemmän ymmärryksen omasta tarjonnastaan ja sen kysynnästä – suomalaisesta jatkuvan oppimisen markkinasta. Data ei ole vain tekninen sivutuote, vaan työkalu, joka auttaa kehittämään tarjontavalikoimaa ja lisäämään sen saavutettavuutta, ja jonka mahdollisuuksia on tarkasteltu muotoilun silmin aivan alkumetreiltä saakka.
Mitä opimme?
Matka uusien rakenteiden, yhteiskehittämisen muotojen ja jatkuvan oppimisen innovaatioiden äärellä on ollut opettavainen. Yhteiskehittäminen kymmenien organisaatioiden ja satojen asiantuntijoiden kanssa todella toimii, kun siihen luodaan systemaattiset rakenteet. Opin.fi on meille esimerkki siitä, miten iso ja monimutkainenkin kokonaisuus voi syntyä yhdessä, kun oppijan näkökulma on kehittämisen ytimessä – ja se vahvistaa hiljalleen jalansijaansa kaikkien työssä olevien ajatuksissa.
Oppiminen kilpailee ihmisten arjessa kaikesta muusta ajankäytöstä. Meidän tehtävämme on ollut rakentaa palvelu, joka mukautuu oppijan elämään – ei päinvastoin. Tämä on ollut tilaisuus katsoa tulevaisuuteen ja kysyä: mitä tapahtuu, kun oppiminen tehdään aidosti saavutettavaksi? Mitä palvelulta vaatii, että jokainen meistä innostuu kehittämään omaa osaamistaan – elinikäisesti?
Palvelun tarkoitus kiteytyy sen sloganiin:
Opin.fi – Avaa ajattelusi
Heini-Maari Kemppainen
Projektipäällikkö, Digivisio 2030
Panu Puukari
Palvelumuotoilija, Solita Oy
Heini-Maari Kemppainen on toiminut Digivisio 2030 -hankkeessa jatkuvan oppimisen projektipäällikkönä, vastaten Opin.fi-palvelun kokonaisuudesta, konseptoinnista, päätöksenteon valmistelusta sekä rahoituksesta ja raportoinnista. Projektilla on 11M€ rahoitus Euroopan Unionin Next Generation EU -rahastosta ja se on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaan kirjattuja toimenpiteitä. Kemppainen toimi hankkeen muotoilun prosessialueen team leadina, vastaten muotoilun kokonaisprosessin ja toimintatapojen rakentamisesta tukemaan sidosryhmille läpinäkyvää ja osallistavaa yhteissuunnittelua.
Panu Puukari on Solita Oy:n palvelumuotoilija, joka työskenteli Opin.fi-palvelun parissa kolme vuotta: ratkaisusuunnittelun design leadina, luoden yhteiset toimintatavat, vastaten suunnittelun yhteisestä suunnasta sekä kääntäen vielä aluillaan olevaa uutta brändiä digipalveluna toteutuvaan muotoon. Panu on luonut merkittävän määrän erilaisia konsepteja palvelua varten, ja tukenut niiden toteutumista laadukkaana ratkaisuna loppukäyttäjälle.