Hur ser framtidens lärande ut när 37 högskolor samlar sina krafter och den lärandes röst står i centrum för utvecklingen? Tjänsten Opin.fi är det första steget mot att bli ett föregångsland inom livslångt lärande – och för oss skapare en designresa som lärde oss vad gemensam utveckling är när det är som bäst.
När vi började planera tjänsten Opin.fi hade vi ett klart mål: att göra utbudet av kontinuerligt lärande på högskolenivå genuint tillgängligt för alla finländare – oavsett tid och plats. Det kunde inte bara vara ett tekniskt projekt eller en ny digital tjänst. Det handlade om något mycket större – om hur livslångt lärande i framtiden skulle kunna bli en del av vardagen och hur lärandet konkurrerar om tiden med allt annat.
Opin.fi publicerades våren 2025 och är den första synliga lösningen i projektet Digivisio 2030. I projektet arbetar 37 högskolor runt om i Finland tillsammans – utgångspunkten är unik även globalt sett. Den gemensamma riktningen är ambitiös: att göra Finland till ett föregångsland inom flexibelt och livslångt lärande. Uppkomstprocessen för Opin.fi var också en fin inlärningsresa i sig.
Gemensam utveckling som kraft
När så här många högskolor och tusentals experter är med är det inte självklart hur saker och ting utvecklar sig. Därför var det viktigt att identifiera att formgivningen inte får förbli enbart en polering av ytan – den måste vara en struktur genom vilken allt strömmar. Utgångsläget för arbetet var ett fint sådant – ett av projektets löften var ju att den lärande skulle vara i centrum för utvecklingen. Det gav oss formgivare mandat att agera genuint och skapa värde för slutanvändaren.
Gemensam utveckling innebar framför allt att lyssna på designteamet. Vi diskuterade med experter från hundratals högskolor, ordnade tiotals workshoppar och träffade lärande från olika livssituationer. Deras erfarenheter och önskemål talade om vad som verkligen ger värde – och vad som inte gör det. Det som oftast var mest belönande var när de lärande ärligt beskrev sina utmaningar i vardagen. Utifrån dem kunde vi formulera lösningar som inte förblir abstrakta, utan som berör den lärandes verklighet.
Från trippeldiamant till praktik
I planeringen av Opin.fi utnyttjade vi trippeldiamantmodellen – alternering av strategisk design, servicedesign och lösningsplanering – som gick från idé till genomförande och gjorde att vi samtidigt kunde främja ämnen i olika mognadsfaser. I den strategiska designfasen ritade vi en bild av den lärandes livslånga väg: vilket värde borde tjänsten producera och var uppstår det hinder för lärande. Vi identifierade snabbt de lärandes största smärtpunkter – ett splittrat utbud, svårt att hitta de lämpligaste alternativen och bristande känsla av kontroll.
När dessa var klara kunde vi söka lösningar tillsammans. Vi konceptualiserade tjänstens delområden – utbud, handledning, rekommendationer, användning av data, anmälan – och testade dem tillsammans med de lärande och högskolorna. Trippeldiamanten som referensram hjälpte oss att diskutera på olika nivåer samtidigt: ibland dök vi djupt in i dataanalys, ibland stannade vi upp för att identifiera och komma överens om stora principiella frågor.
Vid beslutsbordet
Projektets löfte, den lärande i centrum för utvecklingen, gjorde att den lärandes röst inte bara blev ett bakgrundstal, utan gick via formgivning till kärnan i beslutsfattandet. Besluten i Digivisio 2030 fattas av Generalmötet och Styrgruppen som utgörs av högskolornas rektorer och högsta ledning, men beredningen sker på projektbyrån. Därför säkerställde vi att den förståelse som formgivningen producerade också syntes i besluten: den lärandes värde var inte bara ett vackert ord i strategin, utan ett konkret kriterium för lösningarna.
Publikationen är bara början
Opin.fi som publicerades i maj 2025 är en viktig milstolpe, men inte en slutpunkt. Tjänsten är tänkt att vara flexibel och utökningsbar. Utvecklingen fortsätter härnäst med rekommendationer, utnyttjande av egna data och ökat utbud. Framför oss skymtar också det nya skedet som artificiell intelligens medför: tjänsten kan i framtiden föreslå kurser och lärstigar för den lärande enligt hens intresse och livssituation – på tre språk. Sätten som de lärande söker information på förändras i och med artificiell intelligens och tjänsten måste förändras i takt med att beteendet förändras.
I och med publikationen öppnades också ett nytt skikt av lärande när data om användningen av tjänsten börjar samlas in. På så sätt får högskolorna en djupare förståelse för sitt eget utbud och efterfrågan på det – den finländska marknaden för kontinuerligt lärande. Data är inte bara en teknisk biprodukt, utan ett verktyg som hjälper till att utveckla utbudet och öka dess tillgänglighet och vars möjligheter man granskat med designögon ända från början.
Vad har vi lärt oss?
Vägen till nya strukturer, former av gemensam utveckling och innovationer för kontinuerligt lärande har varit lärorik. Den gemensamma utvecklingen med tiotals organisationer och hundratals experter fungerar verkligen när man skapar systematiska strukturer för den. Opin.fi är för oss ett exempel på hur en stor och komplicerad helhet kan uppstå tillsammans när den lärandes perspektiv står i centrum för utvecklingen – och den stärker småningom sitt fotfäste i tankarna hos alla som arbetar.
Lärandet tävlar om all annan tidsanvändning i människornas vardag. Vår uppgift har varit att bygga upp en tjänst som anpassar sig till den lärandes liv – inte tvärtom. Detta har varit ett tillfälle att blicka in i framtiden och fråga: vad händer när lärandet görs tillgängligt på riktigt? Vad krävs av tjänsten för att var och en av oss ska inspireras att utveckla sin egen kompetens – genom hela livet?
Tjänstens syfte sammanfattas i dess slogan:
Opin.fi – Bredda ditt lärande
Heini-Maari Kemppainen
Projektchef, Digivisio 2030
Panu Puukari
Servicedesigner, Solita Oy
Heini-Maari Kemppainen har varit projektchef för kontinuerligt lärande i projektet Digivisio 2030 och ansvarat för Opin.fi-tjänsten som helhet, utarbetandet av koncept, beredningen av beslutsfattande samt finansiering och rapportering. Projektet har 11 miljoner euro i finansiering från Europeiska unionens fond Next Generation EU och är en del av de åtgärder som ingår i Finlands program för hållbar tillväxt. Kemppainen fungerade som team lead för projektets designprocessområde och ansvarade för att bygga upp helhetsprocessen och verksamhetssätten för formgivningen för att stödja en transparent och inkluderande gemensam planering för intressentgrupperna.
Panu Puukari är servicedesigner vid Solita Oy och arbetade med tjänsten Opin.fi i tre år: design lead för lösningsplaneringen där han skapade gemensamma verksamhetssätt, ansvarade för den gemensamma riktningen för planeringen samt omvandlade det nya varumärket som ännu är i startgroparna till en form som förverkligas som en digital tjänst. Panu har skapat en betydande mängd olika koncept för tjänsten och stöttat genomförandet av dem som en högklassig lösning för slutanvändaren.