Digipedagogiikan laatukriteerit on tehty tukemaan laadukkaiden koulutussisältöjen tuottamista etenkin Opin.fi-palvelua ja jatkuvia oppijoita ajatellen. Laatukriteereiden käytäntöön viemisessä apuna on työkirja, jonka päivitetty versio on nyt julkaistu.
Laadukkaan digipedagogiikan tukeminen on olennainen osa Digivisio 2030 -hankkeen tavoiteskenaarion edistämistä. Yksi työkalu tässä työssä ovat digipedagogiikan laatukriteerit, jotka tukevat korkeakouluja laadukkaan koulutussisällön tuottamista Opin.fi-palveluun.
Yhdessä korkeakoulujen kanssa syksystä 2022 lähtien työstetyt laatukriteerit ovat osa Opin.fi-palvelun pelisääntöjen kokonaisuutta. Digipedagogiikan laatukriteerit pohjaavat suomalaisten korkeakoulujen yhteistyöhön ja laatutyön tuloksena oppija voi luottaa palvelusta löytämänsä sisällön laadukkuuteen.
Työkirja on apuna laatukriteereiden käytäntöön viemisessä
Työkirjaa on tehty osissa syksystä 2023 alkaen ja nyt kokonaisuus on koottu yksiin kansiin. Työkirjasta löytyvät omat osionsa laatukriteereiden soveltamiseen sekä formaalissa eli opintopisteytetyssä koulutustarjonnassa että in- ja non-formaaleissa koulutuksissa, kuten vaikkapa podcasteissa tai webinaareissa
– Työkirja tarjoaa käytännön vinkkejä ja esimerkkejä siitä, miten laatukriteereiden periaatteita voi konkreettisesti toteuttaa koulutussisältöjen suunnittelussa ja toteutuksessa. Yksinkertaiset ohjeet tuovat laadukkaan tekemisen osaksi arkea ja auttavat kehittämään digipedagogiikkaa entisestään, kertoo digipedagogiikan asiantuntija Sini Hakala.
Ota digipedagogiikan laatukriteerit ja työkirja avuksesi digipedagogiikan kehittämiseen!