I bloggserien ”Vad förändras med Digivisio?” får vi höra projektchef Eeva-Leena Formas tankar från förändringsresan. Eeva-Leena ledde förändringsprogrammet under åren 2022-2024.
Samarbete i expertnätverk på högskolor är redan bekant från tidigare. Fackexperter har utvecklat gemensamt innehåll i sina nätverk, definierat kompetensnivåer och genomfört utbildningar.
Pedagogiskt arbete har gemensamt drivits framåt, och eAMK förde med sig särskilt gemensamma kvalitetskriterier för yrkeshögskolorna samt en webbsida för att visa det gemensamma studieutbudet. Utifrån detta var det bra att börja bygga gemensamma spelregler för att verka i Opin.fi-tjänsten.
Värdediskussionen kring spelreglerna fördes inom förändringsprogrammet med ett gott gemensamt förståelse. Värderingarna verkar passa bra med den värdegrund som högskolorna redan själva har definierat:
- Lärandecentrering återspeglas i det kvalitativa innehållet i utbudet, pedagogiken och den tjänsteupplevelse som den lärande känner igen.
- Kontinuerligt lärande blir en naturlig del av samhällslivet.
- Öppenhet möjliggör ett internationellt uppskattat ekosystem för lärande.
- Samarbete skapar ett gemensamt sätt att arbeta till förmån för den lärande.
Det har varit en glädje att se hur de praktiska spelreglerna, som kvalitetskriterier för digipedagogik, har kopplat samman högskolorna i ett gemensamt kvalitetsarbete. Framstegen i förändringsarbetet har visat att kvalitetskriterierna har blivit accepterade och att de, precis som de gemensamma digipedagogiska utbildningarna, tillämpas på högskolornas egna arbetsprocesser på ett bra sätt.
I projektet har den lärandes enhetliga upplevelse främjats på flera sätt, och principen om lärandecentrering styr utvecklingen på alla nivåer. Under hösten har fokus legat starkt på utvecklingen av Opin.fi-tjänsten. Allt som allt har 29 högskolor varit involverade i detta.
Att satsa på denna tekniska utveckling är en del av en större digital transformation. Målet är att skapa mer enhetliga arbetsmetoder, processer och tekniska lösningar som ger en bra lärandeupplevelse och underlättar framtida samarbete mellan högskolorna.
Vid Karelia har kvalitetskriterierna integrerats i kvalitetsprocessen för undervisningen:
”Baserat på de kvalitetskriterier för undervisning som har utvecklats inom Digivisio, har Karelia skapat egna kvalitetskriterier för nätbaserat lärande och en checklista som stödjer lärarens arbete. Lärarna gav feedback och förslag på kvalitetskriterierna, vilket hjälpte till att utveckla både kriterierna och checklistan. Detta samarbete har bidragit till att skapa en mer enhetlig lärmiljö för de studerande.”
Förändring uppstår genom handling
En funktionell förändring är alltid utmanande, och man kan förbereda sig på att den tar tid. Man är van vid att göra saker på sitt eget sätt, enligt sin egen tidsplan och med sina egna mål. Olika systemförändringar och utvecklade tjänsteplattformar har också skapats enligt den egna högskolegemenskapens villkor, med egna resurser och för det egna behovet.
Nu bygger vi den gemensamma framtiden för lärande och kan utnyttja högskolesektorns och projektutvecklarnas kompetens för att uppnå gemensamma mål. Då tänker vi det på det gemensamma bästa och målen för detta diskuteras tillsammans.
Det agila utvecklingsarbetet i projektet har utmanat högskolorna. Beslutscyklerna och sätten att fatta beslut är olika. Om arbetet i projektet har planlagts på kvartals- och tvåveckors sprintnivå, har högskolorna behövt rikta blicken åtminstone mot kvartalsnivå när man har funderat på vilken förändring utvecklingen medför för den egna högskolan och vilka arbetsuppgifter som påverkas vid olika tidpunkter.
Trots utmaningarna måste man ge ett fullt betyg för den flexibilitet och förmåga som högskolorna har visat när de framgångsrikt har drivit sitt utvecklingsarbete framåt i jämn takt. Ofta har utvecklingsåtgärderna också kunnat kopplas till pågående, liknande utvecklingsinsatser. Digivisio sägs ofta ha accelererat dessa åtgärder på ett positivt sätt.
När utvecklingen av undervisningen nu gradvis konkretiseras för den akademiska personalen och exempelvis för forskning, utveckling och innovation (FUI-verksamhet), står tusentals akademiker inför frågan om vad som förändras och hur de bör agera. En del är redan aktivt med och producerar utbud för kontinuerligt lärande till Opin.fi-tjänsten, och deras erfarenheter och kompetens kommer säkert att vara värdefulla att dela både inom och mellan högskolorna.
När examensstudierna tas med i utvecklingen av tjänsten, kommer betydelsen av nätverksarbete bland olika ämnesexperter säkert att växa ytterligare. Det bästa har varit att höra om de förväntningar som förändringssamordnarna har kommunicerat längs vägen. Nu börjar det verkligen vara rätt tid att möta dessa förväntningar och ge det nödvändiga stödet, utbildningen och kunskapen om spelregler inom den egna organisationen för att kunna ge sig ut på Opin.fi-resan.
Eeva-Leena Forma
Projektchef
Verksamhetsförändring och stöd för förändringsledning
Eeva-Leena Forma, som har fått smeknamnet ”högskoleviskaren” på Digivisios projektbyrå, har lett förändringsprogrammet under åren 2022–2024. Programmet stöder högskolor i den verksamhetsförändring och förändringsledning som Digivisio främjar. Arbetet har genomförts i nära samarbete med 37 högskolors förändringssamordnare, med fokus på de förändringar som krävs för de tjänster och verksamhetsmodeller som utvecklas inom projektet och för att främja dessa förändringar på högskolorna. I förändringssamordnarnätverket har kompetens delats mellan olika högskolor, och stödet till detta arbete har varit en viktig del av förändringsprogrammet. Eeva-Leena återgår till sin huvudsyssla vid Satakunda yrkeshögskola i början av år 2025.
Läs också de övriga delarna av bloggsserien
Vad förändras med Digivisio?
I bloggserien ”Vad förändras med Digivisio?” får vi höra projektchef Eeva-Leena Formas tankar från förändringsresan. Eeva-Leena ledde förändringsprogrammet under åren 2022-2024..
Del 1: Tankar från Digivisios förändringsresa
Del 2: Kontinuerligt lärande och lärandecentrering – inget nytt?
