Blogi

Maailman paras digipedagogiikka palvelee monenlaista oppimista – ohjausta tulee kehittää tulevaisuuden tarpeita vastaavaksi

Digivisio 2030 -hankkeen yhteinen visio korkeakoulujen digipedagogiikasta tarjoaa uusia välineitä, joilla oppija asetetaan korkeakoulujen arjen keskiöön. Digipedagogiikan kehittämisessä on Noviassa päästy jo pitkälle. Oman strategiamme mukaisesti vahvistamme digitaalista oppimista ja joustavaa koulutusta sekä kehitämme työtapoja ja palveluita joustaviin ratkaisuihin.

Yhdessä muiden korkeakoulujen kanssa rakennamme jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotinta ja työstämme digipedagogiikan laatukriteerejä. Näin varmistetaan, että kaikki digitaalinen oppiminen on tutkimukseen perustuvaa ja saavutettavaa. Voidaan sanoa, että Digivisio 2030:n tavoitteet kulkevat käsi kädessä Novian tavoitteiden kanssa. Yhteinen tavoitteemme on mahdollistaa tulevaisuudessa entistä paremmin monimuotoinen oppiminen.

Oppijoiden on löydettävä helposti tiensä opintojen pariin

Digivisio kehittää tekoälypohjaisia neuvontapalveluja oppijoille. Tämä on tarpeen, jotta oppijat löytäisivät helpommin tarvitsemansa jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjottimen tarjonnasta. Oppijan kaikki opintosuoritukset pitäisi löytyä yhdestä paikasta ja hänen tulisi pystyä seuraamaan omien opintojensa edistymistä.

Mutta olemmeko ajatelleet seuraavaa askelta eli opinto-ohjausta henkilökohtaisemmalla tasolla? Meillä on oltava toimiva ohjausjärjestelmä, kun olemme siinä vaiheessa Digivisiossa, jossa opiskelijamme suorittavat tutkintoonsa kuuluvia kursseja. Miten saamme ohjauksen toimimaan tässä valtavassa koulutustarjonnan kirjossa, johon kaikki suomalaiset korkeakoulut nyt panostavat?

Digitaalisessa ohjauksessa on paljon potentiaalia

Noviassa olemme kehittäneet konseptin, jota kutsumme opinto-ohjauksen pooliksi.

Opinto-ohjaaja Nina Hillon suunnitteluvaiheessa tekemä luonnos.

Konsepti perustuu digitaaliseen ja neutraaliin opinto-ohjaukseen. Kaikki Novian opinto-ohjaajat on koottu pooliin, ja he tarjoavat ohjausta yli laitos- ja kampusrajojen.  Oppijalla on oma opinto-ohjaaja, mutta jos tämä on varattu, voi ajan ohjaukseen varata joltain muulta ohjaajalta. Ohjauspoolia täydennetään runsaalla määrällä materiaalia esimerkiksi opiskelutekniikoista ja Peppi-ohjelman käytöstä videoiden, lyhytkurssien ym. muodossa.

Novian intranetissä olevaa chat-toimintoa käytetään paljon sekä ohjauksen varaamiseen että kysymyksiin, jotka eivät edellytä kokonaista ohjaustapaamista. Keskeisenä etuna on, että yksi ohjaajista on aina oppijan käytettävissä, sillä ohjaajat päivystävät vuorotellen chatissa. Ohjaus tapahtuu ohjaajien digitaalisessa huoneessa, ja sen voi varata chatista tai Pepin kautta. Yhteydenotto tapahtuu myös toisinpäin eli ohjaajat voivat ottaa yhteyttä oppijaan opintojen edistymisen arvioinnin perusteella. Tässä meitä auttavat suuresti Digivisio 2030-hankkeessa kehitettävät analytiikkatoiminnot.

Voisiko henkilökohtainen ohjaus suomalaisissa korkeakouluissa olla tulevaisuudessa jotain vastaavaa? Löydämme varmasti hyviä ratkaisuja, kun kehitämme yhdessä digipedagogiikkaa. Tarvitsemme saavutettavaa, avointa, turvallista ja kunnioittavaa digitaalista ohjausta, kun jatkuvan ja joustavan oppimisen tarjotin otetaan käyttöön Digivisio 2030:ssa.

Wilhelm af Heurlin, digikehittäjä

Eva Sandberg-Kilpi, vararehtori

Taina Sjöholm, digipedagoginen koordinaattori

Ammattikorkeakoulu Novia

Tämä kirjoitus on osa blogisarjaa, joka avaa Digivisio 2030 -hankkeessa laadittua digipedagogiikan visiota. Lue lisää digipedagogiikan visiosta.