Nyhet

Digivisio samarbetar med Sisu- och Peppi-utvecklare – så här gynnar det högskolorna

Samarbetet bidrar till ett smidigt informationsflöde och till att skapa effektiva digitala lösningar t.ex. för att presentera utbildningsutbudet. Ett starkt ömsesidigt förtroende står i fokus för allt detta.

Det krävs ett nära nationellt samarbete för att säkerställa att de lösningar för kontinuerligt lärande som Digivisio har utvecklat sömlöst kopplas till högskolornas studieinformationssystem. Digivisio har därför slagit sig samman med Peppi-konsortiet och Funidata som utvecklar Sisu-systemet. Trion har ett gemensamt mål: de vill alla förse högskolorna med bästa möjliga digitala lösningar.

– Därför är det viktigt att vi har en gemensam vision. Vi undviker att göra saker samtidigt eller i fel tidsram”, säger Digivisios projektledare Hanna Nordlund.

Samarbetet tog fart på allvar för ett par år sedan när alla 37 högskolor inom Digivisio hade en gemensam syn på projektets gång och det var dags att inleda det konkreta arbetet. Samtidigt tillträdde Mikko Myllys, VD för Funidata, och Pasi Hotari, verksamhetsledare för Peppi-konsortiet, sina tjänster. Fördelarna med de tätare relationerna blev snabbt uppenbara.

– Det är vettigt på alla sätt och vis att hålla varandra informerade om vad som händer på olika platser”, konstaterar Myllys.

Strategiska diskussioner och lösning av vardagsproblem

Inledningsvis hade de tre organisationerna få gemensamma diskussionsforum, men detta har snabbt förändrats. För närvarande skapar representanter från Digivisio, Peppi-konsortiet och Funidata en gemensam lägesbild, till exempel i rundabordssamtal och i Digivisios samordningsgrupp.

– Vi har hela tiden varit på väg mot rätt håll, bekräftar Hotari.

Samarbete sker också i aktuella frågor i vardagen. Det kan till exempel vara ett utbyte av meddelanden mellan utvecklare och produktägare i olika organisationer – gemensamma Teams- och Slack-kanaler har skapats för detta, och lösningen har visat sig fungera.

– När det dyker upp en fråga kommer svaren ganska snabbt”, tillägger Myllys.

Trion synkroniserar också sina färdplaner och samarbetar kring schemaläggningen av olika gränssnittsprojekt. Detta säkerställer att de nödvändiga Peppi- och Sisu-integrationerna är klara när Digivisio tar i bruk nya funktioner, till exempel tjänsten i Opin.fi.

Jonna Piiroinen, Digivisios projektchef för tekniska lösningar och informationssäkerhet, berättar att samarbetet ständigt fördjupas.

– Vi arbetar för närvarande tillsammans med frågor som rör utbildningsutbudet: vilken information som cirkulerar och vilket format den bör ha. I de följande faserna kommer vi att tillsammans studera processerna i anslutning till anmälan, förklarar Piiroinen.

En gemensam framtidsvision betjänar högskolorna

Även om samarbetet hittills har fokuserat på den närmaste framtiden är trion intresserad av att blicka längre fram. Man skulle till exempel kunna dela med sig av information om vad som sker inom Digivisio, Peppi och Sisu om tre år.

– Det är bra att gå igenom dessa större överväganden tillsammans, säger Hotari.

Nordlund anser att trion också bör bygga en bredare, gemensam vision för digitaliseringen av den högre utbildningen. Just nu talas det t.ex. mycket om små utbildningsenheter och europeiska högskolenätverk.

– Det är viktigt att vi har en liknande syn på vart den högskoleutbildningen är på väg, säger Nordlund.

Förtroende är kärnan i ett framgångsrikt samarbete

För högskolorna medför samarbetet mellan Digivisio, Peppi-konsortiet och Funidata bland annat ett bättre informationsflöde. Interoperabla digitala lösningar är också enklare att utveckla. Behovet av att förena krafterna kommer inte att försvinna.

– Jag anser att samarbetet bara behöver fördjupas, säger Hotari.

Att arbeta tillsammans innebär naturligtvis också att våga vara oense ibland. Missförstånd kan rättas till och vid behov kan man ta ett snabbt telefonsamtal till partnern för att reda ut saken.

– Jag tycker att det säger något om det förtroende som finns här, tillägger Myllys.

Ur Digivisios synvinkel fungerar allt också fint. Dialogen och lägesbilden har redan utvecklats mycket, vilket gör det möjligt att betjäna högskolorna ännu bättre.

– Jag är övertygad om att vi kan ta vårt samarbete till nästa nivå, sammanfattar Nordlund.