Utbildningarna i digital pedagogik 2025 har slutförts och är fritt tillgängliga för högskolorna. I och med utbildningarna 2025 kan högskolorna utnyttja ett dussin utbildningar i digital pedagogik som syftar till att öka personalens kompetens i digital pedagogik.
Utbildningarna 2025 har liksom tidigare utbildningar publicerats i Biblioteket för öppna lärresurser, där utbildningarna finns på finska, svenska och engelska. Det är fyra utbildningar som nu har publicerats.
Produktion av mikroinnehåll som teamarbete
Under utbildningen går man igenom de bästa tipsen och praxisen för att producera mikroinnehåll som teamarbete. Utbildningen har genomförts med principen för mikrolärande och den består av tre delar i Moodle-inlärningsmiljön. Utbildningens videor och poddar kan ses på Digivisions YouTube-kanal.
Planering och byggande av MOOC-studier
I utbildningen bekantar man sig med MOOC-studierna och planeringen av dem: vad förutsätter genomförandet av en lyckad MOOC-kurshelhet? Utbildningen har genomförts som digitalt material på Moodle-plattformen.
Mot en enhetlig upplevelse för eleven
I utbildningen bekantar man sig med planeringen av lärandet på ett elevorienterat sätt, möjligheterna att aktivera eleven, utvärderingen, responsen och tillgängligheten. Utbildningen består av tre delar i Moodle-inlärningsmiljön.
Kompetensbaserad beskrivning av utbildningen för kontinuerligt lärande
I utbildningen granskas en kompetensbaserad beskrivning av utbildning ur det kontinuerliga lärandes och högskolornas perspektiv, samt de möjligheter som modig digital pedagogik erbjuder. Utbildningen har genomförts enligt principen om mikroinlärning: den består av tre poddar som man kan lyssna på Digivisions YouTube-kanal.
Bekanta dig med de nya utbildningarna i Moodles demolokaler
Av de tre nu publicerade utbildningarna har man också gjort Moodles demolokal där man kan bekanta sig med utbildningarnas material. Demolokalerna är endast avsedda för att bekanta sig med materialet.
Produktion av mikroinnehåll som teamarbete (demolokalen är öppen fram till 31.3.2025)
Demolokal på engelska (kursnyckel: soihtu)
Planering och byggande av MOOC-studier (demolokalen är öppen fram till 30.6.2025)
Demolokal på finska (gästinloggning: DVDEMOMOOCSU)
Demolokal på svenska (gästinloggning: DVDEMOMOOCSV)
Demolokal på engelska (gästinloggning: DVDEMOMOOCEN)
Mot en enhetlig upplevelse för eleven (demolokalen är öppen fram till 31.8.2025)
Demolokal på finska (gästinloggning: digidemo)
Demolokal på svenska(gästinloggning: digidemo)
Demolokal på engelska (gästinloggning: digidemo)
Totalt 12 utbildningar i digital pedagogik för högskolornas bruk
I projektet Digivision 2030 har man nu publicerat sammanlagt 12 utbildningar i digital pedagogik som högskolorna fritt kan utnyttja. Utbildningarna syftar till att öka kompetensen inom digital pedagogik hos högskolans personal och de produceras av högskolornas egna experter.
Alla utbildningar inom projektet Digivision 2030 är tillgängliga åtminstone fram till 31.12.2030, och om deras innehåll fortfarande är uppdaterat även under en längre tid.
Tema | Utbildning | Genomförandesätt | Utdelningadress | Uppdaterad |
---|---|---|---|---|
Kompetensbasering Och Tillgänglighet | Kompetensbaserad beskrivning av utbildningen för kontinuerligt lärande | 3 podcasts | https://aoe.fi/#/materiaali/4495 | 1/2025 |
Kompetensbasering Och Tillgänglighet | Stöd för tillgänglighet, inkludering och jämlikhet | 3 podcasts | https://aoe.fi/#/materiaali/3612 | 2/2024 |
Modularitet Och Mikroinlärning | Modularitet i lärandet och undervisningen | 2 videor | https://aoe.fi/#/materiaali/3609 | 2/2024 |
Modularitet Och Mikroinlärning | Mikroinlärning och spelifiering | 2 videor | https://aoe.fi/#/materiaali/3611 | 2/2024 |
Modularitet Och Mikroinlärning | Produktion av mikroinnehåll som teamarbete (EN*) | Moodle, 4 videor och podcast | https://aoe.fi/#/materiaali/4474 | 12/2024 |
Modularitet Och Mikroinlärning | Video i lärandet och undervisningen (SV*) | 10 videor | https://aoe.fi/#/materiaali/3614 | 2/2024 |
Inlärningsdesign Och Metoder För Digital Pedagogik | Inlärningsanalys som hjälp för läraren och eleven | 7 podcasts | https://aoe.fi/#/materiaali/3613 | 2/2024 |
Inlärningsdesign Och Metoder För Digital Pedagogik | Utvärdering i digitala miljöer | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/3388 | 10/2023 |
Inlärningsdesign Och Metoder För Digital Pedagogik | Gemenskap och växelverkan i digitala miljöer | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/3292 | 9/2023 |
Inlärningsdesign Och Metoder För Digital Pedagogik | Planering och byggande av MOOC-studier | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/4479 | 1/2025 |
Inlärningsdesign Och Metoder För Digital Pedagogik | Mot en enhetlig upplevelse för eleven | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/4470 | 12/2024 |
Inlärningsdesign Och Metoder För Digital Pedagogik | Lärandedesign och studiehandledning i digitala miljöer | Moodle | https://aoe.fi/#/materiaali/4128 | 8/2024 |
Använd utbildningarna som sådana eller redigera dem för högskolans behov
Högskolorna kan förutom att fritt utnyttja utbildningarna också anpassa dem efter behov. Utbildningarnas licens CC-BY-SA 4.0 tillåter att materialet anpassas till högskolans egna behov. Det är bra att lägga till information till utbildningarna om till exempel verktygen vid högskolan samt om andra närmare anvisningar.
Poddar och videor som stöder mikroinlärning kan omvandlas till nya helheter genom att endast utnyttja delar av dem eller kombinera dem med till exempel självproducerade perioder. Likaså kan Moodles säkerhetskopior skäras ner eller kompletteras med egna material.
Om du gör en ny version av utbildningarna lönar det sig att dela den i Biblioteket för öppna lärresurser om versionen också är till nytta för andra högskolor. Den nya utbildningen kan länkas till det ursprungliga materialet i tjänsten.
Ge respons på utbildningarna
I biblioteket för öppna lärresurser kan man för varje utbildning lägga till en bedömning av utbildningen och se andras bedömningar. Bedömningen innehåller förutom en numerisk bedömning av innehållet och layouten även en möjlighet att ge öppen respons på utbildningen. Responsen syns för andra användare och hjälper också till att vidareutveckla utbildningarna.