Även tjänstens layout och användarvänlighet fick beröm av testanvändarna. Utvecklingsarbetet fortsätter aktivt även i framtiden.
Högskolornas gemensamma tjänst Opin.fi har fått fina resultat i de färska tillgänglighets-, informationssäkerhets- och användbarhetstesterna. Testerna genomfördes i början av 2025 innan tjänsten lanserades.
– Vi ville få förståelse för hur tjänsten har utvecklats efter beta-skedet och om dess mognadsnivå, berättar Annu Ruuhisalmi, produktchef för projektet Digivision 2030.
Testerna fokuserade på tjänstens nya egenskaper. En utmärkt nyhet var att det inte alls förekom några kritiska fynd inom informationssäkerhet eller tillgänglighet. Vad skulle kunna förklara de goda resultaten?
– En faktor är säkert att dessa perspektiv har varit viktiga redan från början av projektet Digivision 2030, bedömer Ruuhisalmi.
Tillgängligheten fick mycket positiv respons
Båda testomgångarna genomfördes av Digivisions partner. I fråga om informationssäkerheten utfördes testerna av Solita, medan Annanpura ansvarade för tillgänglighetsauditeringen.
– Vi ville använda utomstående experter för att få en objektiv bedömning av hur vi ska nå alla kriterier.
I tillgänglighetstauditeringen kartlade experterna tjänstens funktion till exempel med hjälp av ett skärmläsningsprogram. Inga allvarliga problem som skulle hindra användningen av tjänsten med olika hjälpmedel påträffades överhuvudtaget
– Testanvändarna sade att det var första gången i deras testkarriär som de stöter på dylikt. Även i övrigt var antalet fynd litet.
Situationen visade sig också vara bra i fråga om informationssäkerheten. Inga problem på kritisk nivå uppstod och väldigt få fynd på lägre nivå. De viktigaste av dem har redan korrigerats, berättar Ruuhisalmi.
– Innan tjänsten lanserades ville vi försäkra oss om att det är säkert för användarna att använda den.
Tjänstens utseende och användbarhet imponerade
I början av året gick tjänsten Opin.fi också igenom Selko Digitals användbarhetstest. Där fick sex testpersoner som var intresserade av kontinuerligt lärande utföra olika uppgifter i tjänsten – till exempel söka ett utbud som intresserar dem själva.
– De testade tjänsten självständigt och berättade hela tiden högt hur den fungerar.
Enligt Ruuhisalmi upptäckte användarna snabbt idén med tjänsten. De tackade för att det var lätt och trevligt att använda tjänsten. Även de teman i utbildningsutbudet som lagts till i tjänsten efter betafasen,
såsom ”hållbar utveckling och tillväxt”, visade sig vara trevliga. Det var naturligt att söka i utbudet med hjälp av dem.
– Utseendet fick också mycket beröm för att det upplevdes som lugnt och tydligt.
Det kom också små förbättringsförslag: en del av testanvändarna sökte knappar på en annan plats på sidan än där de fanns. Man önskade också att det skulle finnas enhetlig prisinformation för hela utbudet. Ett större utvecklingsönskemål var att man via tjänsten kunde anmäla sig till studierna och även betala dem. Enligt Ruuhisalmi är detta ett mål i framtiden.
Långsiktigt arbete har möjliggjort goda resultat
Opin.fi har även tidigare gått igenom tillgänglighets-, informationssäkerhets- och användbarhetstest. Även om nya egenskaper hela tiden lagts till i tjänsten har antalet testobservationer minskat. Till exempel framfördes inte längre några önskemål om förbättringar av sökningens noggrannhet och andra problempunkter som tidigare hade samlat in kommentarer från användarna.
– Det var riktigt roligt att se att det har skett framsteg där, säger Ruuhisalmi.
Han anser att framgången är resultatet av ett långsiktigt arbete. Tjänstens tillgänglighet definierades till exempel som ett centralt krav redan i början av Digivision, eftersom högskolorna vill betjäna olika typer av studerande. Det har också hjälpt att partnerföretaget som utfört testerna under tidigare omgångar har gett tips för att åtgärda problemen.
– Jag tror att en orsak till de goda resultaten är att vi har kunnat lära oss av dem.
Enligt Ruuhisalmi fortsätter korrigeringen av mindre fynd under 2025. Datasäkerheten, tillgängligheten och användbarheten förblir centrala element i utvecklingen av tjänsten Opin.fi. Tanken är dock att de i fortsättningen snarare ska främjas som en del av det dagliga arbetet i stället för som separata testrundor.
– Vi försöker i ännu högre grad integrera dem i det normala utvecklingsarbetet, sammanfattar Ruuhisalmi.