Nyhet

Över 48 000 elever har redan besökt tjänsten Opin.fi

Tjänsten Opin.fi öppnades för allmänheten i april 2025 och marknadsföringen av tjänsten till eleverna inleddes i maj. Under denna tid har sammanlagt över 48 000 besökare besökt tjänsten!

Över 4 500 möjligheter till lärande – med och utan studiepoäng

Den nya tjänsten Opin.fi samlar ett mångsidigt urval av finländska högskolors öppna utbildningsutbud under ett och samma tak. I tjänsten som öppnades i april finns nu på tröskeln till sommaren över 4 500 olika möjligheter till lärande vid 29 finländska universitet och yrkeshögskolor.

Största delen av tjänstens utbildningsutbud är så kallat formellt utbud som ger studiepoäng. Dessutom erbjuder tjänsten också många andra sätt att utveckla sin egen kompetens. Om det inte finns behov av studiepoäng kan besökaren till exempel bekanta sig med över 500 olika in- och icke-formella inlärningsinnehåll, såsom evenemang, poddar, webbinarier och videor.

Utbudet lever hela tiden, eftersom det beror på hur högskolorna publicerar nytt utbud och hur mycket som försvinner i och med att anmälningstiden går ut.

Data berättar om elevernas intresse och beteende

Efter att tjänsten Opin.fi öppnades har över 43 000 elever redan besökt tjänsten. När tjänsten används samlas också data in. Om besökaren godkänner analyskakorna kan man följa upp användningen av tjänsten och utnyttja informationen för att utveckla både tjänsten och till exempel högskolornas utbildningsutbud.

Den mest använda sidan i hela Opin.fi-tjänsten har varit sökresultatsidan, dvs. sökfunktionen har utnyttjats i stor utsträckning. Hittills har de mest använda sökorden för de som besökt tjänsten varit:

1. artificiell intelligens

2. svenska

3. psykologi

4. engelska

5. ledarskap

Även tjänstens temasidor intresserar besökarna och de populäraste har varit Välmående och hälsa, Ny teknologier samt Bildning och lärande. I genomsnitt trivs eleven 6,5 minuter i tjänsten och största delen av besökarna besöker tjänsten dagtid mellan klockan 9 och 15.

Responsen hjälper till att vidareutveckla tjänsten

Användarna av tjänsten Opin.fi kan ge respons både via responsblanketten och pop up-enkäten. Det har också börjat komma in .respons och den följs upp månatligen vid projektbyrån.

Vid behandlingen av responsen bedöms till exempel hur ofta en viss respons, ett visst önskemål eller ett utvecklingsförslag upprepas. Enskild respons orsakar inte nödvändigtvis åtgärder i utvecklingen av tjänsten, men i fortsättningen strävar man naturligtvis efter att fästa uppmärksamhet vid teman som ofta framkommer.

I responsen har det för närvarande framkommit bland annat ett behov av att filtrera utbudet till exempel enligt om det är avgiftsbelagt eller avgiftsfritt samt enligt utbildningsnivå. Tjänstens sökfunktion får beröm av en del av användarna, medan en del önskar mer noggrannhet. Det har också kommit önskemål om nya teman. Besökarna kunde ha nytta av till exempel språk- och kommunikationsstudier eller teman som samlar ihop försäljnings- och marknadsföringsstudier.

Utöver återkomstintervallet jämförs responsen alltid också till exempel med hur den förhåller sig till riktlinjerna för tjänsten samt med den studerande- och högskoleförståelse som inhämtats. All respons är värdefull, eftersom vidareutvecklingen görs utifrån den och tjänstens vägkarta.