Blogg

Vad förändras med Digivisio? Tankar från Digivisios förändringsresa

I bloggserien ”Vad förändras med Digivisio?” får vi höra projektchef Eeva-Leena Formas tankar från förändringsresan. Eeva-Leena ledde förändringsprogrammet under åren 2022-2024.

Att leda förändringsprogrammet tillsammans med Erika Maliranta på Digivisio har varit en unik möjlighet att driva förändringsarbetet som formar framtidens högskolor. Efter två års samarbete med förändringssamordnarna kan vi stolt blicka tillbaka på det som redan uppnåtts.

Förändringar, stora som små, gör störst framsteg när de leds med engagemang och en känsla av riktning. Det krävs också en bredare förståelse för vad förändringen handlar om och varför. De första diskussionerna i förändringsprogrammet handlade om dessa teman.

För detta ändamål uppmanades högskolorna i förändringsprogrammet att lämna in en egen förändringsplan i ett tidigt skede, när arbetet högskolornas förändringssamordnare inleddes hösten 2022. Det fanns däremot inget behov av att börja från ett oskrivet blad. Högsta ledningen för högskolorna var redan involverade som ägare i Digivisio-projektet och visste därför mycket väl varför detta arbete skulle genomföras.

Vi insåg också redan från början att i starka organisationer som högskolor som bygger på expertis, akademisk verksamhet och självständighet, sker inte verksamhetsförändringar som påverkar personalen i stor skala över en natt.

Det krävs mycket arbete och tid för att stödja engagemang, motivation och delaktighet. Saker måste bli meningsfulla för en själv och ens eget arbete för att de ska kunna drivas framåt på ett målinriktat sätt.

Förändring framträder redan nu som betydande

Förändringssamordnarna har varit en viktig resurs som länk mellan förändringsprogrammet och förändringsresan vid högskolorna och som aktörer. God samordning har identifierats som en viktig nyckel till framgång. Vi har haft ständig kontakt på daglig basis och genom regelbunden rapportering har vi kunnat utveckla en god förståelse för landskapet i den resa som vi gemensamt har genomfört.

När förändringsprogrammets första fas avslutas i slutet av år 2024 ser det bra ut för projektchefen. Vi har kommit en bra bit på väg i arbetet med att leda, engagera och diskutera förändringen, och förändringen är nu i full gång på den praktiska nivån i det operativa arbetet vid 29 högskolor. Ytterligare åtta högskolor kommer att gå in i implementeringsfasen under år 2025.

De pedagogiska utbildningarna och kvalitetskriterierna har tagits om hand på ett bra sätt och utvecklingen har integrerats i högskolornas egna processer. Diskussionen om kontinuerligt lärande har ägt rum och pågår fortfarande inom högskolorna. Utbudet på både informell och icke-formell utbildning har ökat i betydelse och passar nu gradvis på ett nytt sätt in i högskolornas processer. Betafasen för Opin.fi har inte bara bekräftat tjänstens funktionalitet, utan också det växande intresset från de lärande för högskolornas gemensamma utbildningsutbud.

Förändring är en process som sker stegvis

Låt oss inte glömma att förändringen ännu inte är avslutad. Målen för åren 2025–2027 börjar gradvis ta form och högskolorna ser fram emot åtgärder och utvecklingsförväntningar för år 2025. Förändringsprogrammet antar en ny form, som verkligen passar in i det här skedet, där högskolorna redan har kunnat införliva de utvecklingsåtgärder som Digivisio medför i sina processer och ansvarsområden, där saker och ting kommer att göras. Det finns också kapacitet att förändra aktiviteter och processer, för vilka tekniskt, pedagogiskt och förändringsfrämjande stöd kommer att fortsätta att vara tillgängligt från projektet.

Varje högskola, med sina egna mål och bidrag, kommer att fortsätta att driva utvecklingen av kontinuerligt lärande framåt tillsammans med Digivisios aktörer, och längs vägen kommer vi också att lära oss av varandra om vad som är värdefullt och viktigt. Vi gör detta tillsammans, och slutresultatet blir precis så framgångsrikt som vårt gemensamma arbete.

Eeva-Leena Forma
Projektchef
Verksamhetsförändring och stöd för förändringsledning

Eeva-Leena Forma, som har fått smeknamnet ”högskoleviskaren” på Digivisios projektbyrå, har lett förändringsprogrammet under åren 2022–2024. Programmet stöder högskolor i den verksamhetsförändring och förändringsledning som Digivisio främjar. Arbetet har genomförts i nära samarbete med 37 högskolors förändringssamordnare, med fokus på de förändringar som krävs för de tjänster och verksamhetsmodeller som utvecklas inom projektet och för att främja dessa förändringar på högskolorna. I förändringssamordnarnätverket har kompetens delats mellan olika högskolor, och stödet till detta arbete har varit en viktig del av förändringsprogrammet. Eeva-Leena återgår till sin huvudsyssla vid Satakunda yrkeshögskola i början av år 2025.