Millaista korkeakoulu- ja digipedagogiikkaa tulevaisuuden oppiminen edellyttää?
Pedagogiikka elää ja kehittyy jatkuvasti, ja siksi sen johdonmukaiseksi kehittämiseksi tarvitaan yhteisesti jaettu visio antamaan viitekehyksen Digivision kontekstissa tehtävälle yhteistyölle.
Maailman paras digipedagogiikka on merkityksellistä ja toimivaa, sillä se
- elää ajassa,
- rakentuu arjessa ja
- palvelee erilaisten oppijoiden tarpeita.
Oppijoiden näkökulmasta laadukas pedagogiikka elää maailman muutosten mukana ja se poistaa esteitä oppimisen polulta.
Tulevaisuudessa digipedagogiikka nähdään saumattomana osana korkeakoulupedagogiikkaa ja opettajille tarjotaan nykyistä laajempaa tukea arkeen.
Maailman paras pedagogiikka kehittyy pedagogisten asiantuntijoiden kohtaamisissa, eli korkeakoulupedagogiikkaa kehitetään korkeakoulujen ja asiantuntijoiden yhteistyössä.
Tutustu digipedagogiikan visioon videolla:
Tutustu digipedagogiikan käytännön toteutuksiin:
Digipedagogiikan koulutukset auttavat korkeakoulujen henkilöstöä suunnittelemaan yhä laadukkaampia ja monipuolisempia sisältöjä jatkuville oppijoille Opin.fi-palveluun. Vuoden 2024 koulutukset on toteutettu modulaarisina sisältöinä: videoina ja podcasteina, joita voit hyödyntää sujuvat arjessa ja työn ohessa. Koulutukset on julkaistu AOE.fi-palvelussa.
Modulaarisuus oppimisessa ja opetuksessa
Kahden videon sarja tarkastelee modulaarisuutta ilmiönä ja herättelee ajattelemaan oppimisprosessia jatkuvan oppijan näkökulmasta.
Uudenlaiset koulutusten toteutusmallit
Kahden videon sarjassa tutustutaan koulutusten uudenlaisiin toteutusmalleihin. Saat jaksoissa tietoa mikro-oppimisesta ja sen hyödyntämisestä korkeakouluopetuksessa sekä näkökulmia pelillistämisen hyödyntämiseen opetuksessa.
Video
Haluaisitko hyödyntää videoita osana opetusta, mutta et tiedä miten? Videosarjassa käydään läpi videon käyttöä opetuksessa: tavoite on tukea opetushenkilöstöä videoiden ottamisessa osaksi opetusta, jatkuvaa oppimista sekä toimintaa oppijoiden kanssa.
Saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden tukeminen Opin.fi-koulutustarjonnassa
Kolmeosaisessa koulutuksessa pääset tutustumaan saavutettavuuden, inkluusion ja yhdenvertaisuuden ilmiöiden tarkasteluun, merkitykseen ja edistämiseen arjessa.
Miksi, mitä, miten – Oppimisanalytiikka opettajan ja oppija apuna
Podcast-sarjassa perehdytään oppimisanalytiikkaan: mistä on kyse, miksi oppimisanalytiikasta kannattaisi olla kiinnostunut, miten sitä voidaan hyödyntää ja millaisia kokemuksia opettajakollegoilla asiasta on?
Miten koulutuksia kannattaa hyödyntää?
Koulutukset ovat kaikkien oppijoiden saatavilla ja omatoimisesti opiskeltavissa. Lisäksi jokainen korkeakoulu voi itse ratkaista miten hyödyntää koulutuksia omassa toiminnassa. Katso myös Digivision hanketoimiston vinkit miten koulutuksia kannattaa hyödyntää »
Digipedagogiikan studiot ovat Zoomissa järjestettäviä tilaisuuksia, jotka keskittyvät nimensä mukaisesti digipedagogiikan teemoihin. Studioiden henki on keskusteleva ja ääneen pääsevät sekä vierailevat asiantuntijat korkeakouluista ja verkostoista että Digivision omat digipedagogiikan ammattilaiset.
Studiot on tarkoitettu kaikille digipedagogiikan teemoista kiinnostuneille, mutta erityisesti ne tarjoavat tietoa ja kiinnostavia näkökulmia korkeakoulujen opettajille sekä pedagogiselle ja tekniselle tukihenkilöstölle.
Kaikki Digivision menneet ja tulevat tilaisuudet löydät Tapahtumat-sivulta »
Studiot 2023:
Studiot 2022:
Lisätietoa Opin.fi-palvelun digipedagogiikan laatukriteereistä löydät sivulta Laatukriteerit ».
Digivision 2.0-pilottiin osallistuneet korkeakoulut työstivät pilotin pedagogisena osa-alueena digitaalisesti tuetun opintotarjonnan tuottamista. Kaikki työt on esitelty keväällä 2024 Digipedagogiikka joukkuepelinä -tapahtumassa, mutta voit tutustua tiivistelmiin myös jälkikäteen ohesta.
Tutustu tiivistelmiin:
Lue lisää pilotista:
Pilottikorkeakoulujen pedagogiset kehittämisprojektit valmistuivat
Korkeakoulut Digivision palveluiden seuraavaan pilottiin on valittu
Digivisiossa tuotettuja esiselvityksiä löydät sivulta Julkaisut ».