Högkvalitativ digipedagogik är en av hörnstenarna i projektet Digivisio 2030 och den gemensamma Opin.fi-tjänsten för finländska högskolor. I höst startar återigen studior i digital pedagogik, där resultaten, lärdomarna och rekommendationerna från Digivisios delgenomföranden och pilotprojekt för att skapa högkvalitativ onlinepedagogik delas. Studiorna hålls på finska.
Studiorna i digital pedagogik vänder sig till alla som är intresserade av ämnet. I synnerhet ger de information och intressanta perspektiv för lärare vid högskolor samt pedagogisk och teknisk stödpersonal. Studiorna kommer att ha en samtalsanda, där både besökande experter från högskolor, nätverk och Digivisios egna specialister på digital pedagogik kommer till tals.
Kolla in temana för höstens studior och kom med!
25.10.2024 kl. 9-10 | FUI-innehåll för Opin.fi-tjänsten
I Opin.fi omfattar det informella innehållet material som producerats av bl.a. FUI-projekt. Hur involverar man FUI-personal i skapandet av innehåll för kontinuerligt lärande?
Savonia yrkeshögskola har utvecklat riktlinjer för produktion av informellt innehåll i FUI-projekt. Lektor Aija Hietanen, utvecklingschef Mikko Myllymäki och utbildningsexpert Marja Kopeli presenterar riktlinjerna.
Vi kommer också att dela med oss av god praxis bland deltagarna när det gäller incitament, processer, aktörer osv. Från planeringsfasen av FUI-projekt till inmatning av innehåll i Opin.fi-tjänsten.
21.11.2024 kl. 14-15 | Högskolenätverkets bästa praxis för utbildningsutbud som genomförs i samverkan
Gemensamt studieutbud som erbjuds av flera högskolor utmanar deras egna processer och verksamhetsmodeller. Vi kommer att sätta oss in i kartläggning av gemensamt utbud, utformning av lärandevägar, överväga kvalitetskriterier för digital pedagogik i planering och hur nätverket av högskolor kan synas på Opin.fi-tjänsten.
Vilka slags avtal, resurser och verksamhetsmodeller har använts i 3.0 pedapiloterna? Exempel presenteras av 5AMK-nätverket (XAMK, Haaga-Helia, HAMK, Laurea & Metropolia) samt Åbo Akademi & Novia.
13.12.2024 kl. 9:30-10:30 | Vägledning för den kontinuerliga lärande i modulära studier
Vägledning för den kontinuerliga lärande inspirerar och engagerar till studier även när målet är kompetensutveckling utan en examen. Den lärandes väg som börjar med öppet lärande och mikroinnehåll leder för vissa personer hela vägen till examen, medan det för andra räcker med olika kompetenshelheter
Vi får höra exempel på holistisk vägledning för de kontinuerliga lärande och hur vägledning kan implementeras i Opin.fi-tjänsten. Tammerfors universitet och Tammerfors yrkeshögskola samt Helsingfors universitet presenterar sin 3.0 pedapilot.