Vilken typ av högskole- och digital pedagogik som krävs för framtidens lärande?
Pedagogiken lever och utvecklas ständigt och därför behöver vi en gemensam vision för dess utveckling inom ramen för projektet Digivisio 2030.
Världens bästa digipedagogik är relevant och effektiv, eftersom den
- lever i tiden,
- bygger på vardagen och
- tillgodoser behoven hos den lärande.
Ur den lärandes synvinkel håller högkvalitativ pedagogik jämna steg med den föränderliga världen och undanröjer hinder för inlärning.
I framtiden kommer digital pedagogik att ses som en integrerad del av högskolepedagogiken och lärarna kommer att erbjudas mer stöd i sitt dagliga arbete.
Den bästa pedagogiken i världen utvecklas genom möten mellan pedagogiska experter, dvs. digipedagogiken utvecklas i samarbete mellan högskolor och experter.
Se på videon:
Utforska den praktiska tillämpningen av digital pedagogik:
Utbildningarna i digital pedagogik hjälper högskolans personal att utforma ett alltmer högkvalitativt och mångsidigt innehåll för kontinuerligt lärande i tjänsten Opin.fi. Utbildningarna för år 2024 har genomförts som modulärt innehåll: videor och poddar som du kan använda smidigt i vardagen och vid sidan av arbetet. Utbildningarna har publicerats i AOE.fi-tjänsten.
Modularitet i lärande och undervisning
Serien med två videor undersöker modularitet som fenomen och får dig att tänka på inlärningsprocessen ur en kontinuerlig elevs perspektiv. Serien med två videor utforskar modularitet som ett fenomen och uppmuntrar till att tänka på lärprocessen ur den kontinuerliga lärandes perspektiv.
Nya sätt att genomföra utbildningar
I en serie om två videor utforskar vi nya sätt att genomföra utbildningar. Du får lära dig mer om mikrolärande och hur det tillämpas inom högskoleundervisning samt perspektiv på användningen av spelifiering inom undervisning.
Video
Vill du använda video som en del av din undervisning, men vet inte hur? I den här videoserien utforskar vi hur video kan användas i undervisningen: syftet är att hjälpa undervisningspersonalen att integrera video i undervisningen, i det kontinuerliga lärandet och i aktiviteter med de lärande.
Stöd för tillgänglighet, inkludering och jämlikhet i utbildningsutbudet för Opin.fi
Utbildningen i tre delar ger dig en introduktion till fenomenen tillgänglighet, delaktighet och jämlikhet samt deras betydelse och främjande i vardagen.
Varför, vad, hur – Lärandeanalys till hjälp för lärare och den lärande
Podcastserien utforskar lärandeanalys: vad handlar det om, varför ska du vara intresserad av lärandeanalys, hur kan det utnyttjas och vilka erfarenheter har lärarkollegorna?
Hur får du ut mesta möjliga av utbildningarna?
Utbildningarna är tillgängliga för alla lärande och de genomförs i egen takt. Dessutom kan varje högskola själv bestämma hur de ska använda utbildningen i sin egen verksamhet. Se även Digivisios tips om hur du får ut mesta möjliga av utbildningarna »
Studiorna i digital pedagogik är evenemang som organiseras på Zoom och som fokuserar på digitalpedagogiska teman. Studiorna är samtalsorienterade, och både besökande experter från högskolor och nätverk samt Digivisios egna experter på digital pedagogik kommer till tals. Studiorna ordnas på finska.
Studiorna vänder sig till alla som är intresserade av digital pedagogik, men kommer särskilt att ge information och intressanta perspektiv för lärare samt pedagogisk och teknisk stödpersonal inom högskolorna.
Alla Digivisios tidigare och kommande evenemang finns på sidan Evenemang »
Studior 2023 (på finska):
Studior 2022 (på finska):
För mer information om tjänsten Opin.fi:s kvalitetskriterier för digital pedagogik, se sidan Kvalitetskriterier ».
De högskolor som deltog i Digivisio 2.0-pilotprojektet arbetade med den pedagogiska aspekten av piloten, nämligen att ta fram digitalt stött utbildningsutbud. Alla arbeten har presenterats vid evenemanget Digipedagogik som lagspel våren 2024, men du kan också se sammanfattningarna i efterhand i bilagan.
Utforska de finskspråkiga sammanfattningarna:
Läs mer om pilotprojektet (på finska):
Förstudier som tagits fram av Digivisio finns på sidan Publikationer »